سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لوگوی نشریه
 
نویسندگان وبلاگ
قرآن آنلاین

برای مشاهده فیلم پلی کنید

برای نمایش تصاویر گالری کلیک کنید




آمار واطلاعات
بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 2
کل بازدید : 45428
کل یادداشتها ها : 14

هر غذایی ذکر خاص خود را دارد. گفتن ذکر حین طبخ غذاها سبب روحانی شدن خوراک وافزایش برد اثر معنوی آن غذا در جسم وروان ما خواهد شد. قطعا غذایی که با ذکر تهیه شده باشد سالم تر و لذیذتر ورشد آفرین تر خواهد بود. ذکر های گوناگونی توسط حکیمان سنتی بیان شده که چهار ذکر عمومی که قابل کاربر برای تمامی غذا هاست عبارت است از :

  بسم الله الرحمن الرحیم 2. صلوات بر محمد وآل محمد 3. یا نور 4. یا رزاق

وضو داشتن حین طبخ غذا توصیه ی دیگر طب اسلامی است. قدما در تهیه ی سرکه از تربت سید الشهداء استفاده می کرده اند.

فلسفه نامگذاری آشپزخانه این بوده است که محل طبخ آشپز میباشد . پایه ی سفره خانواده ایرانی  آش بوده است وتایکصد نوع آش. در منا بع طب سنتی توصیف و نسخه شده است .آشها هم غذا هستند .هم دارو .آش یک مرحلاه هضم را پشت سر گذاشته وشبیه به کیموس معده شده اشت و دستگاه گوارش ما در هضم و جذب کمتر دچار مشکل میشود. امروزه خانوار ایرانی کمتر آش سماق. آش انار. آش جو .آش آلو. آش شله قلمکار.آش دوغ.آش زیره و... مصرف میکند. اگر مصرف آش با مصلحات آن باشد نه تنها نفخ و سوزشعده ایجاد نخواهد کرد بلکه سبب درمان مشکلات گوارشی خواهد شد.آش ضد یبوست است    .

غذا باید به آرامی و با تانی ودر مدت زمان هر چه طولانی تر پخته شود و حرارت اعمال شده برای پخت غذا ملایم اما بلند مدت باشد . دیگ زود پز و تند پز و ماکرووویو و دستگاههای برقی داغ کنندهی نان (توستر ) مضر هستند و طبق تحقیقات طب جدید . حتی موجب دنا توره شدن ترکیبات پروتئینی موجود در گوشت شده و مواد کانسروژن به غذاها می افزایند . در فرهنگ ایرانی بار گذاشتن غذا لغتی آشنا است که اغلب شب تا صبح یا صبح تا غروب .غذا با یک شعله ی ملایم در حال طبخ بوده است و همه می دانند چنین غذاهایی که بار گذاشته می شود به مراتب لذیذتر و خوش طعم تر است تا غذا هایی که به سرعت آماده می شوند. غذا های فریزری و منجمد شده بسیار مضر هستند و هر چه مدت فریز ر کردن طولانی تر باشد مضرات این غذا ها بیشتر خواهد بود.

درغذاهای فریزر شده آرام آرام مواد سر طانزا تجمع یافته واز طرفی ماهیت ماده ی غذایی دچار تحولاتی میشود که فواید و خواص آن کمتر شده و حتی طعم آن تغییر خواهد کرد . باز به همین دلیل است که غذاهای تازه لذیذ تر و مطبو عتر است تا غذا های مانده یا غذایی که با اقلام نگهداری شده و منجمد شده تهیه شده است . در یک تحقیق علمی مشخص شده است یکی از ارکان طول عمر بالای صد سال پر هیز از مصرف غذاهای فریزری است.

لیست مصلحات مواد غذایی به تفکیک نوع طبع

 تا به حال بسیار شنیده اید که می گویند ماهی را با دوغ نخورید هر دو سرد است , سردی می کنید و حالتان به هم می خورد , در خوردن خرما افراط نکنید . گرمی است جوش می زنید . بچه ها را از خوردن خیار منع کنید , سرد است دل درد می گیرند.حال سوال این است که رژیم غذایی ما چگونه باشد تا تعادل اخلاط در بدن ما حفظ گردد و دچار سوء مزاج و بیماری نگردیم؟

تمام مواد خوراکی از آشامیدنی و خوردنی ها و تمامی داروها دارای مزاج مخصوص به خود هستند تقسیم بندی مزاجی آنها عینا مانند آدمی است و چهار حالت کلی و یک حالت متعادل را نیز می توانیم برای آنها در نظر بگیریم .

اگر هر کدام از ما در خوردن غذای گرم، مانند خرما افراط کنیم امکان دارد به خشکی دهان، بی قراری، اختلال خواب، جوش های متعدد در بدن و عوارض دیگر مزاج گرم مبتلا شویم مخصوصاً افراد گرم مزاج در صورت افراط، سریع تر به این حالات دچار می شوند.

عکس این حالت هم صادق است تا به حال بسیار شنیده اید که افراد را از خوردن خیار زیاد منع می کنند تا مبادا سردی کنند و دچار دل درد شوند یا شنیده اید که از خوردن دو غذای سرد هم زمان با هم مانند ماهی و ماست، بر حذر می دارند زیرا امکان دارد حالشان را به هم بزند، این افراط در افراد سرد مزاج خود را سریع تر نشان می دهد.

شاید سئوال کنید که چگونه بتوانیم رژیم غذایی مناسب خود را تشخیص دهیم، جواب ساده است.

اصولاً افرادی که طبیعت خود را می شناسند در حالت سلامت باید غذاهایی را مصرف کنند که با مزاج آنها سازگار است یعنی مزاج غذا با مزاج بدن شان یکسان است البته اندکی افراط در این کار علایم تشدید کیفیت آن مزاج را ظاهر خواهد کرد.

در ادامه جدول مواد غذایی و نوع مزاج آنها آمده است. اطلاعات مربوط به مزاج خود را پیدا کنید و بدانید اگر مقدار بیشتر از معمول از غذای هم مزاج خود یا مخالف مزاج خود خوردید، لازم است که آن را با مصلح آن غذا مصرف نمائید.

مصلح غذاها موادی هستند که به ماده خوراکی اضافه می شوند تا شدت کیفیت مزاجی آنها را تعدیل کنند، و از اثرات نامطلوب احتمالی جلوگیری نمایند.


      قواعد طبخ...
پیام رسان
+ سلام.اموزش طب سنتی هم اکنون در الفور اموزش مجازی-موسسه قرانی امام رضا(ع) از ساعت19الهی 20در خدمت شما هستیم


+ امام علی علیه السلام : أحَبُّ الأعمالِ إلى اللّه ِ عزّ و جلّ فی الأرضِ الدُّعاءُ؛ محبوب ترین کارها نزد خداوند عزّ و جلّ در زمین، دعا کردن است. مکارم الأخلاق: ج2، ص9، ح1985 بیایم دراین شب که درهای رحمت بازاست برای هم دعا کنیم .برای اموات هم دعا کنیم


+ ثبت نام رایگان در کلاسهای آموزشی موسسه امام رضا(ع) http://amoozeshi91.parsiblog.com/


+ با سلام.ثبت نام در کلاسهای آموزشی موسسه قرانی امام رضا(ع)....این موسسه در نظر دارد آموزشهایی رایگان خدمت شما دوستان عزیز در مسنجر الفورآی ارائه دهد،برای اطلاع از برنامه ها و ثبت نام به http://amoozeshi91.parsiblog.com/ مراجعه بفرمائید.


+ با سلام.ثبت نام در کلاسهای آموزشی موسسه قرانی امام رضا(ع)....این موسسه در نظر دارد آموزشهایی رایگان خدمت شما دوستان عزیز در مسنجر الفورآی ارائه دهد،برای اطلاع از برنامه ها و ثبت نام به http://amoozeshi91.parsiblog.com/ مراجعه بفرمائید.


+ با سلام.ثبت نام در کلاسهای آموزشی موسسه قرانی امام رضا(ع)....این موسسه در نظر دارد آموزشهایی رایگان خدمت شما دوستان عزیز در مسنجر الفورآی ارائه دهد،برای اطلاع از برنامه ها و ثبت نام به http://amoozeshi91.parsiblog.com/ مراجعه بفرمائید.








طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ